En aquesta publicació:
-
Descriuré com desenvolupo les assemblees a la classe.
-
Us proporcionaré un recurs per poder fer les assemblees.
-
Analitzaré els avantatges de fer assemblees a la classe.
Per començar, cal incidir en un
aspecte que a vegades no se li dóna importància quan en té molta.
Per fer una assemblea és importantíssim que estiguem en
rotllana, ja que ens hem de veure les cares mentre parlem. Estan
asseguts a les respectives cadires amb les taules, no ens servirà de
res. És impersonal, poc comunicatiu i poc funcional. Els adults quan
ens reunim estem en rotllana, per tant, amb els nens i nenes ha de
ser igual.
En la primera assemblea de classe és
important decidir entre tots, quines són les normes que cal
complir perquè l’assemblea funcioni correctament. Són els
infants que estipulen les normes i no és l’adult que les imposa,
tanmateix, el docent serà qui farà de mediador i de negociador.
Així doncs, es recorda quina és l’actitud que s’ha de tenir
durant l’assemblea i es decideix què passa quan un infant no
compleix el que s’ha acordat. El que intento és que els nens i
nenes formulin frases en positiu i no en negatiu. Com per
exemple: no s’ha d’interrompre un company quan parla,
substituir-ho per, cal respectar el torn de paraula. Cal potenciar el
llenguatge positiu, ja que les paraules tenen molt de poder.
Aquestes normes que es
formulen a la primera assemblea s’aniran recordant a l’inici
de cada assemblea. Qui les recorda?, el secretari i el president
de l’assemblea. Dintre dels càrrecs de l’aula, hi ha dos càrrecs
que s’anomenen el secretari i el president. Setmanalment o
quinzenalment, es fa una assemblea i també es canvien els càrrecs.
Quin rol tenen el president i el secretari? Tots dos són els que
faran de mediadors a l’assemblea (al principi de curs és
complicat, haurà de ser el docent qui els ajudi a fer la mediació).
Ara bé:
-
El secretari: té la funció d’anar escrivint a la llibreta d’assemblea un registre de tot allò que es va dient. Els més petits de primària també ho poden fer, escriuen el nom de la persona que intervé i si pot escriu la paraula clau o la idea principal d’allò que es diu.
-
El president: és el que organitza la sessió. Dóna la benvinguda, recorda les normes, dóna la paraula a aquells infants que volen parlar i conclou l’assemblea. Per poder parlar, amb els més petits, es dóna un objecte, així saben que només pot intervenir la persona que té allò. Nosaltres tenim d’objecte una marioneta que es diu la Tortuga Bernadeta, té un significat especial perquè té relació amb un conte sobre l’assertivitat que s’ha treballat anteriorment. Si voleu saber de què tracta cliqueu aquí.
La Tortuga Bernadeta |
Com
s’organitza l’assemblea?
Tenim un full que ens ajuda a
desenvolupar l’assemblea. Es parlaran sobre quatre temes
principals:
-
Propostes
-
Queixes
-
Excuses
-
Felicitacions
Si
voleu el model de full, només heu de clicar la imatge i us la
descarregareu en PDF.
En
acabar l’assemblea, si hi ha alguna queixa, excusa o felicitació
dirigida a un nen o nena d’una altra classe, el president i el
secretari aniran fins a l’aula que correspongui per
comunicar-los-hi.
Quan
ja es té una mica de rodatge, el que es pot fer és tenir una
bústia a la classe per
dipositar propostes, queixes, excuses o felicitacions. Se’ls ha de
deixar alguns moments de classe perquè, qui vulgui, pugui escriure
el que necessiti. Després, el president les llegirà en el moment de
l’assemblea.
Quins
avantatges hi ha de fer assemblea?
Són múltiples els avantatges que
hi ha, sí que és cert que les primeres assemblees no són fàcils
de gestionar. Tanmateix, a mesura que avancen les setmanes es veu una
evolució positiva que resulta ser molt gratificant.
-
S’aprèn a resoldre els conflictes de manera assertiva.
-
Es treballa la cohesió de grup potenciant actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
-
Es potencia actituds d’escolta, respecte i sensibilitat envers els altres.
- Es descobreixes inquietuds que, aparentment, passaven desapercebudes.
- Es coneixen molt més entre ells.
- Aprenen estratègies per saber raonar i aprendre a reconèixer les pròpies emocions i sentiments.
- Hi ha una gestió de normes i límits.
- Es promou la solidaritat i l'altruisme.
- Es proporcionen estratègies de mediació i gestió positiva dels conflictes.
- Esdevenen infants participatius en el funcionament de l'aula i de l'escola.
Què
me’n dieu? , com organitzeu vosaltres les assemblees?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada