dilluns, 1 d’octubre del 2018

L'assemblea a l'aula



En aquesta publicació:

  • Descriuré com desenvolupo les assemblees a la classe.
  • Us proporcionaré un recurs per poder fer les assemblees.
  • Analitzaré els avantatges de fer assemblees a la classe.

Per començar, cal incidir en un aspecte que a vegades no se li dóna importància quan en té molta. Per fer una assemblea és importantíssim que estiguem en rotllana, ja que ens hem de veure les cares mentre parlem. Estan asseguts a les respectives cadires amb les taules, no ens servirà de res. És impersonal, poc comunicatiu i poc funcional. Els adults quan ens reunim estem en rotllana, per tant, amb els nens i nenes ha de ser igual.

En la primera assemblea de classe és important decidir entre tots, quines són les normes que cal complir perquè l’assemblea funcioni correctament. Són els infants que estipulen les normes i no és l’adult que les imposa, tanmateix, el docent serà qui farà de mediador i de negociador. Així doncs, es recorda quina és l’actitud que s’ha de tenir durant l’assemblea i es decideix què passa quan un infant no compleix el que s’ha acordat. El que intento és que els nens i nenes formulin frases en positiu i no en negatiu. Com per exemple: no s’ha d’interrompre un company quan parla, substituir-ho per, cal respectar el torn de paraula. Cal potenciar el llenguatge positiu, ja que les paraules tenen molt de poder.

Aquestes normes que es formulen a la primera assemblea s’aniran recordant a l’inici de cada assemblea. Qui les recorda?, el secretari i el president de l’assemblea. Dintre dels càrrecs de l’aula, hi ha dos càrrecs que s’anomenen el secretari i el president. Setmanalment o quinzenalment, es fa una assemblea i també es canvien els càrrecs. Quin rol tenen el president i el secretari? Tots dos són els que faran de mediadors a l’assemblea (al principi de curs és complicat, haurà de ser el docent qui els ajudi a fer la mediació). Ara bé:

  • El secretari: té la funció d’anar escrivint a la llibreta d’assemblea un registre de tot allò que es va dient. Els més petits de primària també ho poden fer, escriuen el nom de la persona que intervé i si pot escriu la paraula clau o la idea principal d’allò que es diu.
  • El president: és el que organitza la sessió. Dóna la benvinguda, recorda les normes, dóna la paraula a aquells infants que volen parlar i conclou l’assemblea. Per poder parlar, amb els més petits, es dóna un objecte, així saben que només pot intervenir la persona que té allò. Nosaltres tenim d’objecte una marioneta que es diu la Tortuga Bernadeta, té un significat especial perquè té relació amb un conte sobre l’assertivitat que s’ha treballat anteriorment. Si voleu saber de què tracta cliqueu aquí.
La Tortuga Bernadeta

Com s’organitza l’assemblea?

Tenim un full que ens ajuda a desenvolupar l’assemblea. Es parlaran sobre quatre temes principals:

  • Propostes
  • Queixes 
  • Excuses
  • Felicitacions

Si voleu el model de full, només heu de clicar la imatge i us la descarregareu en PDF.

 


En acabar l’assemblea, si hi ha alguna queixa, excusa o felicitació dirigida a un nen o nena d’una altra classe, el president i el secretari aniran fins a l’aula que correspongui per comunicar-los-hi.

Quan ja es té una mica de rodatge, el que es pot fer és tenir una bústia a la classe per dipositar propostes, queixes, excuses o felicitacions. Se’ls ha de deixar alguns moments de classe perquè, qui vulgui, pugui escriure el que necessiti. Després, el president les llegirà en el moment de l’assemblea.

Quins avantatges hi ha de fer assemblea?

Són múltiples els avantatges que hi ha, sí que és cert que les primeres assemblees no són fàcils de gestionar. Tanmateix, a mesura que avancen les setmanes es veu una evolució positiva que resulta ser molt gratificant.

  • S’aprèn a resoldre els conflictes de manera assertiva.
  • Es treballa la cohesió de grup potenciant actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Es potencia actituds d’escolta, respecte i sensibilitat envers els altres.
  • Es descobreixes inquietuds que, aparentment, passaven desapercebudes.
  • Es coneixen molt més entre ells.
  • Aprenen estratègies per saber raonar i aprendre a reconèixer les pròpies emocions i sentiments.
  • Hi ha una gestió de normes i límits.
  • Es promou la solidaritat i l'altruisme.
  • Es proporcionen estratègies de mediació i gestió positiva dels conflictes.
  • Esdevenen infants participatius en el funcionament de l'aula i de l'escola. 

Què me’n dieu? , com organitzeu vosaltres les assemblees?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Passatemps nadalencs

Hola!  Com van aquestes últimes setmanes? A nem força atrafegats preparant el festival de Nadal, l'amic invisible... entre moltes altr...