Tinc
moltes ganes de compartir amb tots vosaltres el projecte d’enguany
de l’escola. Un projecte en el qual hi estem evocant molta il·lusió
i energia. Setmana rere setmana ens emociona i ens deixa perplexos, i
és per això que el projecte rep el nom d’emocionAR-Te. Per què
en el nom hi ha tres lletres que destaquen de la resta?, perquè la
paraula amagada és la causa de les nostres reaccions, de les
nostres emocions. Estem aconseguint quedar-nos embadalits davant d’un
quadre gràcies a la seva bellesa, al misteri que denota... poc
importa el motiu pel qual ens hi quedem. L’important és que hi ha
moments màgics, indescriptibles, que cada un viu d’una manera
diferent. A banda de tot això, estem despertant una reflexió, una
motivació per conèixer més a fons l’autor, la seva obra, la seva
època, la seva tècnica...
Aniré
desglossant la descripció del projecte a base de preguntes, així
cadascú pot anar allà on li interessi:
Qui
participa al projecte?
Tota l’escola. Sí, sí... des de les classes d’infantil, fins al
cicle superior.
Quant
dura?
Tot el curs escolar, des de setembre fins al mes de juny.
Quins
són els principals objectius?
- Fer
un viatge a través de la història de l’art.
- Potenciar la transversalitat
en els continguts i «matèries».
-
Comprendre que les manifestacions artístiques
i culturals estan fetes per homes i dones i per a la gent, i que
representen les seves experiències.
-
Valorar i respectar el fet artístic propi i dels altres entenent que
és una manera de comunicar-se i d’expressar els sentiments, les
descobertes, les capacitats i peculiaritats de cadascú.
-
Participar, generar i afavorir l’intercanvi d’opinions,
experiències i idees.
-
Valorar i gaudir de la interacció en el grup i el cooperativisme,
tot participant conjuntament en la planificació de les activitats.
-
Conèixer les intervencions artístiques urbanes, els museus, els
teatres, els auditoris, els edificis arquitectònics i culturals del
barri, del poble o de la ciutat. Adonar-se de les seves funcions
socials vinculades a la vida del barri, del poble o de la ciutat i a
la noció de patrimoni.
Com
ho hem preparat?
Abans de començar el curs, es va fer una selecció de les obres que
ens interessaria treballar i les vam ordenar cronològicament. De
manera que hem anat escombrant des de l’art rupestre fins a l’art
contemporani. Posteriorment, vam adjudicar una obra diferent a cada
setmana del curs. Per tant, podem dir que en total treballarem unes
quaranta obres aproximadament.
Vam portar a imprimir els quadres a una impremta amb l’objectiu
d’imprimir-ho de qualitat amb una mida gran i plastificat.
A més, des de direcció s’ha obert un drive on cada setmana hi ha
una carpeta amb l’obra que pertoca i amb material que ens pot
resultar interessant per poder programar. És una carpeta oberta, ja
que els mestres podem afegir-hi recursos i/o informació. Una manera
de compartir i que tota l’escola vagi a l’una, adaptant-ho a cada
nivell.
Com
ho desenvolupem?
A l’entrada de l’escola hi ha un cavallet, de manera que cada
dilluns quan els infants entren a l’escola es troben exposada
l’obra de la setmana. És un ham que ens dóna molt de joc, ja que
la nostra escola s’entra pel pati, així que en els moments de pati
ens trobem molts nens i nenes bocabadats davant del cavallet, parlant
i compartint opinions o sabers. També ens trobem a les cinc de la
tarda molts infants que expliquen l’obra de la setmana als seus
pares...
Després a les classes és quan ve la part més emocionant. Presentem
l’obra de la setmana i farem activitats que giren entorn del
quadre. Són activitats transversals, així que a partir del quadre
treballarem les matemàtiques, la llengua, la història, l’art...
Quan presentem l’obra deixem que els alumnes ens en parlin i facin
una interpretació d’allò que creuen que el pintor ens ha volgut
dir. Aquest moment és màgic perquè...
- Requereix que el nen es concentri, posi atenció i aguditzi la seva
capacitat d’observació.
- Desperta la imaginació dels nens i la seva creativitat, ja que el
quadre no ens explica una única història, sinó infinites.
- Augmenta el seu vocabulari i afavoreix les habilitats
lingüístiques, narratives i orals.
- Doten d’autonomia en el nen o nena, ja que no necessiten l’ajuda
d’un adult per llegir el quadre.
Un cop els alumnes han fet la seva interpretació, el mestre fa un
petit bagatge sobre la història del quadre, del pintor, de
l’època... els fa preguntes concretes que ajudin a l’infant a
anar més enllà.
A
tall d’exemple...
Vam analitzar la pintura d’Èdip i l’esfinx que es troba en un
got de ceràmica de l’època grega.
El mite d’Èdip ens va donar molt joc per treballar els enigmes.
Així que per la part de llengua, vam aprofitar per treballar les
endevinalles. Si cliqueu a les imatges, us podreu descarregar algunes de les fitxes
que he creat.
En
matemàtiques vam aprofitar per parlar sobre les colonitzacions que
feien els grecs a la recerca de camps per cultivar i per
comercialitzar els seus productes. Eren
uns grans navegants i sempre portaven el vaixell ple. Ens hem ajudat
del següent recurs d’Educaixa:
https://www.educaixa.com/microsites/El_Mediterrani_del_mite_a_la_rao/mediterrani_grec_atenes_cap_a%20casa/.
A partir d’això ens vam inventar una història per fer un joc
col·lectiu: cada grup era un vaixell que transportava un munt
d’objectes, però que per causa de la mala mar, tots els objectes
s’havien desordenat i descol·locat i, era necessari fer un
inventari i saber quants objectes tenien de cada. Per comptar, havien
de comptar de deu en deu i cada cop que tenien deu objectes, els
havien de col·locar en una bosseta (1 desena). L’objectiu
d’aquesta activitat era el comptatge i la comprensió de la desena.
El
vaixell era una safata de plàstic i els objectes estaven impresos en
papers, però estaven desordenats i n’hi havia molts. Un
cop ho tenien tot comptat, havien d’omplir la fitxa grupal.
En
acabat la manipulació, vam passar a l’abstracció i van fer una
fitxa on havien d’encerclar desena d’objectes i dir quants n’hi
havia. Les podeu veure clicant aquí.
Com
es recull el projecte?
Tenim tres mètodes per recollir el treball que anem fent:
- A classe hi ha una paret dedicada a l’obra de la setmana. Allà
hem fet una classificació de les obres segons l’època a la qual
pertanyen. També ens serveix per escriure-hi vocabulari que hem anat
aprenent i és una material que en el transcurs del curs utilitzarem,
ja que els infants comparen obres que estem treballant amb obres que
ja s’havien fet. Per exemple, han comparat el mirall del Matrimoni
Arnolfini, amb el mirall de les Meninas de Velázquez.
- Tenim un àlbum titulat emocionAR-Te on recollim totes les fitxes o
materials que anem fent a través del projecte.
- A més a més de l’àlbum, tenim una carpeta mida A2 on hi
col·loquem el treball artístic.
Si teniu alguna pregunta, no dubteu en escriure'm.
I vosaltres... treballeu per projectes?, quins projectes teniu?
Si teniu alguna pregunta, no dubteu en escriure'm.
I vosaltres... treballeu per projectes?, quins projectes teniu?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada