dimecres, 25 d’octubre del 2017

Joc de consciència fonològica: rumia, rumiaràs...

L'altre dia un infant de la classe va portar un joc molt interessant que es deia: Texto! Hi vam estar jugant entre tots i vam passar una estona molt agradable on els infants estaven molt motivats. El joc és en francès i vaig estar buscant,  sense èxit, si hi havia alguna versió en català. Com que no hi era... vaig decidir crear-lo jo mateixa. Espero que us agradi! 


TÍTOL:  Rumia, rumiaràs... el mot trobaràs!


QUI POT JUGAR?  Recomanat per P5 i cicle inicial.

QUANTS INFANTS PODEN JUGAR? Es pot jugar en gran grup o en petits grups de quatre persones.

COM HI JUGUEM?


Es barreja el feix de cartes i es deixa sobre la taula. Ha de quedar al descobert la cara que diu la temàtica. Un infant, abans de girar la carta, diu quina  temàtica ha  tocat. Després girarà la carta i els jugadors hauran de pensar un mot que comenci amb un dels quatres sons que proposa la carta. El primer que digui un mot correcte es queda la carta. Guanya el jugador que més cartes  té al final.

Hi ha 6 temàtiques diferents: aliments, ciutats o pobles, animals, oficis, objectes i noms de persona.

COM PREPAREM EL JOC?


Ben fàcil, cal imprimir el document a doble cara. Haureu de tenir un total de sis fulls de paper, corresponents a les sis temàtiques. Tot seguit, l’haureu de plastificar i haureu de retallar delicadament les sis cartes que apareixen.  

QUÈ TREBALLEM AMB AQUEST JOC?

Treballem la consciència fonològica. Ara bé, que és la consciència fonològica?

Segons Enriqueta Garriga, els infants que tenen consciència dels fonemes tindran més facilitats en l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptora. El terme consciència fonològica s’ha posat a la moda en els darrers anys, però per entendre aquest concepte, primer cal fer ímpetu en el terme fonema. El fonema és la unitat de so més petita del llenguatge i aquest és el que pot produir diferències importants en el significat d’una paraula. El català és una llengua escrita alfabètica i els fonemes estan representats per lletres. Perquè un infant aprengui a llegir és necessari que sigui conscient que els fonemes són segments individuals en les paraules.

Així doncs,  PRISMA (2015) considera que:

 La consciència fonològica es defineix comunament com la sensibilitat o la consciència explícita de l’estructura fonològica de les paraules d’una llengua. Concretament, implica l’habilitat per notar, pensar o manipular els sons individuals en paraules. [...] Hi ha tres raons per les quals la consciència fonològica és important per adquirir de forma precisa les habilitats per llegir paraules:
-La consciència fonològica ajuda els nens a entendre el principi alfabètic.
-La consciència fonològica ajuda els nens a percebre els mecanismes pels quals les lletres representen els sons en les paraules.
-La consciència fonològica permet generar diferents opcions per  trobar paraules desconegudes a partir dels sons coneguts que encaixin en el context.
(p. 7- 14)



Cal trencar amb els exercicis mecànics i repetitius per dominar el principi alfabètic i fer quelcom d’interessant i amè pels nostres alumnes.
 
Espero que us agradi! Si us el voleu descarregar, feu clic aquí! I si... el feu servir, digueu-me què us ha semblat! 












PRISMA. (2015). Consciència fonològica: la importància de la consciència fonològica (mòdul 1). [apunts acadèmics]. Primsa. 

1 comentari:

  1. Just m'ha tocat fer una atenció domiciliària d'una nena de 1r i he tingut la sort de trobar els teus materials! Moltes gràcies!!

    ResponElimina

Passatemps nadalencs

Hola!  Com van aquestes últimes setmanes? A nem força atrafegats preparant el festival de Nadal, l'amic invisible... entre moltes altr...